امیر ناجی
Contact me
My Profile
Previous Months Home Archive More ...
      مقاله (انواع مقالات (اجتماعی.ورزشی.علمی.فرهنگی و....))
نویسنده: امیر ناجی - شنبه ۱۳٩٠/۸/٧

ضعف املا

توصیف وضعیت موجودوبیان مساله :

دومین سال تدریسم را در مدرسه راهنمایی دخترانه راحله سیجوال که دارای 3کلاس درس و حدود 90نفر دانش آموزبود شروع کردم هفته اول مهر ماه بود .وارد کلاس اول شده وخودم را معرفی کردم و درباره ی درس املا و روش کارم صحبت نمودم .بعد بچه ها یکی یکی بلند شدند وخودشان را معرفی کردند.در حین معرفی کلاس را می پاییدم ،عده ای پر جنب وجوش بودند و عده ای کتاب فارسی را ورق می زدند و عکس هایش را تماشا می کردند.بعضی هم بلا تکلیف بودند .در میان دانش آموزان ، دختری به نام مریم بود که دوست داشت ،دائم صحبت کند و با حرکاتش مرا متوجه خود نماید.احساس کردم شاگرد اول کلاس است .نسبت به او کنجکاو شده بودم . زنگ تفریح زده شد.به دفتر مدرسه رفتم و از مدیر راجع به او پرسیدم .مدیر بعد از کمی فکر کردن ویادآوردی چهره ی او به من اطمینان داد که در سال گذشته جزو شاگردان برتر کلاس نبوده است.یک هفته گذشت ودوباره نوبت به زنگ املاء رسید .،قراربود از روی درس اول املا بگویم .بعد از جمع آوری دفاتر ،دفتر مریم را روی دیگر دفتر ها قرار داده و شروع به تصحیح املاءکردم.خط اول 5غلط ،خط دوم 7غلط،خط سوم 6غلط و همین طور تا آخر .دانش آموزی را که احساس می کردم شاگرد اول کلاس است ، در اولین املایش 40غلط داشت .دفتر های دیگر را نیز تصحیح کردم .اکثر کلاس نمرات خوبی گرفتند .وقتی دفاتربچه ها را دادم همه مشغول دیدن نمراتشان شدند،زیر چشمی او را نگریستم .اما حتی دفترش را باز نکرد تا نمره اش را ببیند.از دانش آموزان کلاس ،نمراتشان را پرسیدم تا در دفتر نمره بگذارم .اسم مریم را نخواندم .احساس کردم دوست ندارد دیگران نمره اش را بدانند.او حتی از ترس اینکه مبادا دانش آموز کناریش نمره اش را ببیند ،خودش را نیز از دیدن نمره محروم کرده بود .این کار او بیشتر ذهنم را به خودمشغول کرد .دانش آموزی که درس نمی خواند و دوست ندارد دیگران بدانند.

گرد آوری اطلاعات :

در اولین جلسه شورای معلمان در دفترمدرسه ،نظر همکاران را در مورد مریم پرسیدم .هر کس در مورد او چیزی می گفت .معلم تاریخ وجغرافیا می گفت:هر وقت از او در کلاس به صورت شفاهی درس می پرسم ،خوب پاسخ می دهد اما در امتحان کتبی نمره نمی‌گیرد. معلم علوم هم ادامه داد :آدم واقعاً نمی‌داند با این بچه ها چه کار کند ؟در کل، همه ی معلمانشان از او ناراضی بودند.همان روز مسئله را با مدیر مدرسه در میان گذاشتم و از او پرونده ی تحصیلی سال گذشته ی مریم را خواستم.پرونده را مشاهده کردم ،با آن که قبول شده بود اما در دروس کتبی نمراتش چنگی به دل نمی زد در دروس شفاهی مشکل چندانی نداشت. تصمیم گرفتم با خود مریم دوستانه صحبت کنم و علت اصلی ضعف او را در درس املا بیابم.جلسه ی بعد وقتی املاء تمام شد دفترش را پایین تر از بقیه دفاتر گذاشتم .نوبت به او رسید .برای تصحیح املایش اورابه کنار میزفراخواندم. رفتارش را در زمان تصحیح املا مشاهده کردم احساس شرم می‌کرد .هر یک غلطی که زیر آن خط کشیده می‌شد انگار نیشتری بود در وجودش.زنگ خورد .من ومریم در کلاس ماندیم .از او خواستم که ازوضعیت املای سال گذشته اش برایم بگوید. او گفت:نه تنها سال گذشته بلکه در طول 5 سال ابتدایی همیشه معلم به او نمره داده است آن هم در خرداد ماه! در ضمن مصاحبه و پرسش از وضع خانوادگی اش متوجه شدم که او خانواده‌ای پرجمعیتی دارد .پدرش کارگر است و بی‌سواد. بچه های قبل از او همه پسر بوده اند و او دختر بزرگ خانه است و مسئولیت زندگی تا حد زیادی بر عهده ی اوست علت اصلی مشکل او را در مقطع ابتدایی وهم چنین وضعیت خانوادگی او یافتم .

ارائه راه حل :

* برای حل مشکل مریم با کمک مدیر وهمکاران راه حل های زیررا در نظر گرفتم :

* دعوت از اولیا ی مریم و صحبت کردن با آنها .

* تشویق وترغیب او.

* دادن مسؤولیت به او .

* محبت کردن در حد اعتدال .

* درک وضعیت خانوادگی و مسؤولیت ها یش در منزل .

اجرای راه حل :

چون مریم در منزل عهده دار کارهای خانه بود .نخستین کاری که باید می کردم این بود که از خانواده اش دعوت کنم که به مدرسه بیایند وبا آنها درباره هدفم صحبت کنم .آنها به مدرسه آمدند نظرم را پذیرفتند و خوشبختانه استقبال نیز کردند .تصمیم بر این شد که مریم در خانه کمتر از قبل کار کند تا بتواند به در سهایش رسیدگی نماید .از آنجایی که احساس می کردم در طی چند سال تحصیلش مورد کم لطفی دیگران قرار گرفته سعی کردم در حد متعادل به او ابراز محبت نمایم و با کوچکترین حرکت درستی با بیان کلماتی از قبیل آفرین دخترم وبسیار عالی است او را مورد لطف قرار می دادم .مریم را به عنوان سر گروه انتخاب کردم واز او خواستم دفتراملای دانش آموزان را ببیند و غلط هایی که توسط هر دانش آموز در جلسه قبل نوشته شده بود را با دقت بررسی نماید.هم چنین چون دانش آموزان دیگر مشکل خاص املایی نداشتند برای املای پای تخته از مریم استفاده می‌کردم .او چون می دانست که در جلسات املای پای تخته حتماً از او استفاده می شود وکوشش خود را بی نتیجه نمی دید ، املای درس مورد نظر را در چند صفحه کار می کرد و پای تخته املای کم غلطی می نوشت .چون می دانستم در منزل وقت کافی برای نوشتن ندارد باکمک دیگر همکاران، در ساعات فراغت از او می‌خواستم که لغات مشکل درس جدید را در آورده و بنویسد و خودم نیز با او کار می کردم .به او گفتم :اگر در دیکته پیشرفت داشته باشی تشویقت کرده و به توجایزه می دهم .همین کار را هم کردم .ابتدا از تشویق کلاسی شروع کردم. با مشاهده‌ی حتی یک نمره پیشرفت او را در کلاس تشویق می کردم .به صورتی که در هر جلسه ،پیشرفت نمره اش را برروی کارت نوشته و در جدول پیشرفت نصب می کردم تا در معرض دید دیگر دانش آموزان قرار بگیرد.و بعد نوبت به تشویق سر صف و دادن جایزه رسید و من شاهد بودم که او هر هفته جایزه ای را به خود اختصاص می داد .

نتیجه و میزان سودمندی :

نمرات املای مریم و پیشرفت او در درس املا نشان می داد که راه حل ها مطلوب بوده است .میزان پیشرفت درسی مریم در طی 6جلسه متوالی :

جلسه اول : نمره پیشرفت 2 جلسه دوم : نمره پیشرفت 5 جلسه سوم : نمره پیشرفت 7 جلسه چهارم : نمره پیشرفت 9 جلسه پنجم : نمره پیشرفت 11 و جلسه ششم : نمره پیشرفت 12

نتیجه این شد که مریم در امتحانات نوبت اول جز شاگردان برتر مدرسه شد و نه تنها در درس املا بلکه در دیگر دروس نیز نمرات بسیار خوبی کسب نمود ومن به عنوان معلم او بسیار خوشحالم که توانستم علت ضعف وناتوانی او را بشناسم و آن را بر طرف نمایم و از این طریق خدمتی هر چند ناچیز به جامعه ی دانش آموزی ارائه دهم.

زنگ انشا

 

به نظر مانوشتن برای فرد یک حسن محسوب می شودوصد البته بهترکه آن فرد معلم باشد. حتی معتقدیم معلما ن باید راننده قطار "واژه های مرسل "باشند، زیرا در دو راهی ها وجاده های پیچ در پیچ وگونه گون ممکن است این وسیله نقلیه عمومی، که افرادی هم بعضی اوقات شیشه هایش را نشانه می روند، واژگون شود ودر این میان، سهم معلمان ودبیران دلسوز که لباس فاخر ادبیات وانشا را پوشیده اند بسی سنگین تر است زیرا با فرهنگ وعلم وتاریخ ومذهب و...... سرو کار دارند ومگر نه این است که او"این کهن بوم وبر را دوست دارد؟!" در زنگ انشا تکیه بیشتر بردوش انشا است یعنی درست بر خلاف جریان آب.آب که نه مرداب !!ولی به قول سلمان هراتی:"مرا با رکود مرداب ها کاری نیست"وبه بیان دلنشین دکتر شفیعی : حسرت نبرم به خواب آن مرداب کارام درون دشت شب خفته است دریایم و نیست باکم از طوفان دریا همه‌عمرخوابش اشفته است .

 

 نمونه ای از انشا دانش آموزان:

 

زندگی به شیرینی انار سرخ بر روی درختی تنومند است که گاه گاهی ازاین دانه های شیرین وآبدار می خوریم وولذت می بریم خداوند را به خاطر این همه نعمت شکر می گوییم.                        مریم حسینی نژاد-اول راهنمایی

 

 پسرکی با دوچرخه ی خودآمد واز کنارپنجره ی حصیری کلاس ما رد شد وزنگش رابه صدا در آورد، آن روز زنگ آخر بود وبچه ها مانند لشکریان شکست خورد، خسته وخواب آلود بودند. وقتی صدای زنگ راشنیدند مانند سربازان پادگان از جا پریدند ومرتب ومنظم شدند. یک دفعه یکی از بچه ها گفت :صدای زنگ دوچرخه، انشا بنویسیم؟ ومعلم قبول کرد وبچه ها پسر را ناله ونفرین کردند وبا تمام سختی ومشکلات انشا را نوشتند.                             ابولفضل تاجیک –دوم راهنمایی

 

دلم می خواهد بزرک وبزرگ تر شوم ، دانستنی های زیادی بیاموزم ، به دانشگاه بروم ودر رشته خلبانی مشغول پرواز شوم در اوج آسمان سیرکنم می خواهم بدانم هنگامی پرندگان در آسمان آب وصاف پرواز می کنم چه شور حالی دارند؟ می خواهم بدانم از آن بالا مردم وخانه ی ما وروستایمان وماشین ها چگونه اند؟

ادبیات درس مادر

 

مستندهای  فراوانی وجود دارد که ادبیات را زیر بنای یادگیری موفقیت آمیز می دانند ادبیات انواع گوناگون دارد اما زیر ساخت هر نوعی از آن تفکر وتخیل است از همین رواست که به کار گیری ادبیات در یاددادن برای یاد گرفتن ابزاری است که می تواند تفکر وتخیل را تکان دهد وبه حرکت وادارد .

جورج نلر نویسنده کتاب هنر وخلاقیت معتقد است :«آموزش وپرورش به شکل کنونی نمی تواند خلاقیت ها را پرورش دهد بسیاری از بی نظمی های زندگی جوان، نتیجه ی رها شدن انرژی بالقوه وخلاق اوست وبرای اینکه این انرژی در راه صحیح استفاده شود اورا به سمت کتابهای غیر درسی هدایت کنیم. » بهره گیری از ادبیات در یاد دادن برای یاد گرفتن شامل تمامی انواع آن می شود،مانند داستانگویی، داستان خوانی،  کتابخوانی شعر و سرود، نوشتن ، نقد کردن ،تحلیل کردن و.......

روش تلفیقی در دروس

زمان نسبتاً زیادی از نظریه ی آمیختگی یا در هم تنیدگی علوم مختلف می گذرد وقتی به یاد دادن ادبیات می پردازیم ، نه تنها خواندن ، نوشتن ، هجی کردن، جمله سازی ، وساده نویسی را یاد می دهیم ، بلکه می توانیم وارد حوزه ریاضیات هم بشویم ،علوم طبیعی وزیستی هم تلنگر بزنیم ،فعالیتهای گروهی و اجتماعی را مطرح کنیم .

معلمانی که درحرفه ی خود به مهارت رسیده اند، مدام در پی آنند تا ببینند چگونه می توان ریاضی را در ورزش یاد داد ، شعر وسرود را به علوم پیوند زد، تاریخ را با ادبیات در آمیخت ، مباحث علوم دینی را  با علوم دمساز کردودر نهایت ، چگونه می توان زندگی واقعی را در درسها نشان داد.

 ما معلمان، نمونه های بسیار زیادی داریم که دانش آموزانمان می فهمند و یاد هم می گیرند ولی نمی توانند آن چه را فهمیده اند، یا یاد گرفته اند، بیان کنند و به موقع از آن ها سود ببرند. در این صورت، باید اعتراف کنیم که آن ها نفهمیده اند، یا بهتر بگوییم یادگیری های موفقیت آمیز نداشته اند.

ما می توانیم معلمان دروس دیگر را با خود همراه کنیم بدین صورت برنامه ای به عنوان «همین حالا بنویس» برنامه ای است به منظور نوشتن برای یادگیری در دروس دیگر. برنامه ای که فقط چند دقیقه وقت کلاس را می گیرد اما هم به نفع شاگردان و هم به نفع معلمان است. فرصت را برای دانش آموزان فراهم می کند تا به مبادله اندیشه ها و باورهای خود بپردازند و علاقه آن ها را نسبت به موضوعی که یادمی گیرند افزایش می دهد. به طور مثال سوالی را که قبل از آمدن معلم روی تخته سیاه نوشته شده است و هر دانش آموز باید به تنهایی به این پرسش پاسخ دهد و آن چه را که در درس یا درس های گذشته یاد گرفته است به دقت بنویسد. پاسخ دادن به این پرسش، وقت زیادی نمی گیرد، - چند دقیقه، آن هم پیش از شروع درس-  وقتی بچه ها نوشتن را تمام کردند معلم از چند نفر می خواهد داوطلبانه پاسخشان را بخوانند و سپس به جمع آوری تمام نوشته ها می پردازد. این راهکار می تواند به دانش آموزان کمک کند تا بهتر یاد بگیرند و آن را بیان کنند. پاسخ های نوشتاری دانش آموزان می تواند در اختیار معلم ادبیات آن مدرسه هم قرار بگیرد.

شرح حال نویسی به زبان ریاضی

دانش آموزان شما می توانند شرح حال ریاضی خود را بنویسند. این نوع  شرح حال ویژگی های مفصل هر دانش آموز را به زبان ریاضی بیان می کند. بچه ها را تشویق کنید احساس خود را درباره هر یک از افراد و گروه های ریاضی همکلاس خود بنویسند. از داستان های معما گونه قدیمی که مجهولات ریاضی سرگرم کننده ای در درون خود دارند برای بچه ها تعریف کنید سپس از آن ها بخواهید داستان دیگری بسازند و بنویسند و معمایی در دل آن بگنجانند.  برای این مساله توضیح گام به گام بنویسید و تشریح کنید چگونه این مساله حل می شود. نوشته ی شما طوری باشد که یک دانش آموز دیگر، به طور کامل آن را بفهمد و درک کند. نوشته ی خود را با یکی از دوستان خود عوض کنید وهر دو به اصلاح نوشته ی دیگری بپردازید.

 شعر ابزار آموزشی

با شعر می توان زبان آموزی دانش آموزان را توسعه داد، هوشیاری و تیزبینی را در احساسات و تجربه های آن ها سرانید، کنجکاوی آن ها را برانگیخت؛ فعالیت های جمعی و گروهی را در آن ها تقویت نمود، آن ها را به تحرک واداشت، معلمان خلاق و مبتکر می توانند دامنه تجربیات بچه ها را وسعت بخشند، علاقه آن ها را به موضوع های مختلف افزایش دهند و در عین حال ذهن بچه ها را همواره زنده و سرخوش نگه دارند.

فعالیت های زنگ انشا

1- با بچه ها به گفتگو بنشینید.از آن ها بپرسید چرا در ایام نوروز در «جشن عاطفه ها» شرکت می کنند. بگذارید هرچه به ذهنشان می آید – مخالف یا موافق- به زبان آورند. جملات آنها را پای تابلو، یادداشت کنید. این می تواند یک انشای کلاسی باشد.

2- تصویرهایی از پرندگان به بچه ها نشان بدهید که در فصل زمستان در ناحیه های سردسیر زندگی می کنند. از آن ها بپرسید: «چرا باید در زمستان به فکر پرنده ها هم باشیم؟» دلایل بچه ها را روی تخته سیاه بنویسید. با طرح موضوعاتی مشابه می توان بچه ها را به تفکر واداشت. می توانیم آن ها را به کتابخانه ببریم تا درباره موضوع مطالعه کنند و نتیجه مطالعات خودشان را برای شما بیاورند.

3- کتابخانه قلب مدرسه می باشد و نقش مهمی در پرورش ذوق خواندن و عادت به مطالعه در دانش آموزان ایجاد می کند.

بچه ها وقتی تشنه کتاب خواندن بشوند جستجو می کنند، آب پیدا می کنند، می نوشند وسیراب می شوند و از آن به بعد هر وقت احساس تشنگی به آن ها دست بدهد (نیاز به دانستن مطلبی نو پیدا کنند) خودشان، بدون واسطه و بدون توصیه، کتاب می خوانند.

معلمان می توانند در کلاس انشا فضای مطالعه ایجاد کنند. درجدول زیر چند راهکار برای علاقه مند کردن دانش آموزان به شما پیشنهاد شده که شما می توانید در زنگ انشا از آن استفاده نمائید.

 

Recent Posts آفریقا اضطراب اشنایی با شغل معماری اسهال چیست؟ اسم قابل شمارش و غیر قابل شمارش در زبان انگلیسی استیل کولین استاد شهریار احترام به پدر و مادر از دیدگاه قرآن احترام چیست؟ اب
My Tags اجتماعی (۳۱) مدارس (۳٠) تحقیقات ودانش (۳٠) دینی ومذهبی (۱٩) ورزشی (۱٩) تاریخی (۱۸) ادبیات (۱۸) پزشکی (۱٤) جغرافی (۱۳) انواع انرژی (۸) دانشمندان وبزرگان (۸) طرح ها و مشاغل (٧) انشا (٦) تجربی (٦) نجوم (٤) اقتصادی (٤) گروههای خبری (۳) موسیقی (٢) اب و هوا (٢) کامپیوتر (۱) کشاورزی (۱)
My Friends سیستم جامع کسب درامد از طریق وبلاگ و وبسایت اپلود عکس وفایل وب سایت کودکانه رکورد کتابهای گینس سایت کتابخانه مجازی ایران دریافت کتب درسی به صورت pdf اخرین اخبار فن اوری اطلاعات درج اگهی رایگان دیکشنری انلاین سایت پزشکی