اب

جابه جایی آب میان زمین، اقیانوس و جو در چرخه ای به نام "چرخه آب" شکل می گیرد. بخار آب موجود در جو، با بارش باران و برف به روی سطح می آید. این آب یا به شکل رودخانه ها روی زمین جاری می شود یا جذب زمین می شود و منابع آب زیرزمینی را تولید می کند.

به گزارش جام جم آنلاین آب های جاری به دریاچه ها و اقیانوس ها می ریزند و دوباره به شکل تبخیر سطحی یا تعرق گیاهان به جو برمی گردند. این چرخه را انرژی خورشید راه می اندازد. پس افزایش انرژی دریافتی و گرمای خورشیدی روند چرخه را سریع تر خواهد کرد.

به علت روند پیچیده چرخه آب و ارتباط آن با شرایط آب و هوایی و منابع آب منطقه ای نمی توان به طور قطع گفت سریع تر شدن چرخه به معنای افزایش میزان بارش است. هنوز دانشمندان به طور دقیق نمی دانند در هر منطقه چه اتفاقی خواهد افتاد.

در مناطقی که بارش زیاد شود، منابع آبی تغییری نخواهند کرد یا حتی ممکن است زیادتر شوند. اما در مناطقی که بارش کاهش یابد، منابع آبی نیز کاهش خواهند یافت. همچنین با افزایش دمای زمین، بخصوص در سرزمین  های دور از دریا و عرض های جغرافیایی بالاتر، به علت افزایش میزان تبخیر، منابع آبی بسرعت از دست خواهند رفت. کاهش منابع آبی نیاز به آن را، بخصوص برای فعالیت هایی مثل کشاورزی که بشدت وابسته به آب هستند ، افزایش خواهد داد.

دمای بالای آب و تغییر در میزان، زمان و مقدار بارش حتی بر کیفیت آب تاثیر خواهد گذاشت. به طور مثال دمای بالا مقدار اکسیژن محلول در آب را کاهش می دهد و کاهش اکسیژن در آب بر زندگی آبزیان تاثیر خواهد گذاشت. گرمایش زمین، همان طور که در گذشته گفته شد، سطح آب دریاها را در مناطق ساحلی بالا خواهد برد. چنین رخدادی شوری آب خلیج ها و رودخانه های ساحلی را افزایش می دهد و آب شور رودخانه ممکن است حتی به منابع آب زیرزمینی نیز نفوذ کند.

به علت افزایش میزان بارش در برخی مناطق احتمال سیل زیاد می شود. سیل نیز با وارد کردن آلاینده های گوناگون به درون آب بر کیفیت آن تاثیر خواهد گذاشت. در پی افزایش دما، بخصوص در تابستان، آب شدن زودهنگام برف ها و کاهش بارش در تابستان خشکسالی خواهد آمد. شدت و مدت خشکسالی و سیل، حتی هر دو در یک منطقه به طور همزمان، ممکن است افزایش یابد.

تغییرات منابع آبی در آینده به عوامل گوناگونی به جز تغییر اقلیم نیز وابسته است. اما آنچه مشخص است تغییر اقلیم تاثیرات گسترده ای بر آن خواهد گذاشت و ما با برنامه ریزی و اقدام مناسب می توانیم جلوی نابودی منابع آب شیرین را بگیریم.

متاسفانه ماده حیات زندگی در عین سادگی توسط شمار زیادی نادیده گرفته می شود. حدود   70   درصد سطح زمین از آب پوشیده شده است این تقریبا برابر با درصدی است که آب بدن ما انسان ها را به طور معمول تشکیل داده است. آب برای هر یک از پروسه های متابولیکی بدن همچون سنتز پروتئین مورد نیاز می باشد. بنابراین اگر شدت کارهایتان در حد بالا است یکی از آسان ترین کارهایی که می توانید برای بدنتان انجام دهید نوشیدن آب می باشد.
1 ) آب دریافتی تان به اندازه کافی نمی باشد: در این خصوص قهوه، چای و سودا به شمار نمی آیند با وجودی که این قبیل مواد جز» مایعات نوشیدنی محسوب می شوند ولی کافیین موجود در آنها باعث افزایش مقدار دفع آب از بدن می شود و زمانی که این اتفاق می افتد. بدن شروع به ذخیره آب می نماید. در بین عموم افراد جامعه متداول است که می بایست روزانه 6 تا 8 لیوان آب نوشید. ولی این موضوع برای شما که قصد دارید به یک فیزیک بدنی نامعمول به اکثر افراد جامعه دست پیدا کنید. متفاوت است و شما به مقادیر بیشتری از این میزان نیازمند هستید. هدف خود را بسته به سطح آمادگی بدنتان بر روی نوشیدن حداقل 5  /  2 تا 5  /  4 لیتر آب در روز متمرکز سازید. 
2 ) آب سموم را از بدن دفع می کند: آب سموم و دیگر پسماندهای متابولیکی را از بدن خارج می نماید آب به خصوص از دوران پیروی از رژیم غذایی با پروتئین بالا به دلیل کمک به آن به خروج نیتروژن مازاد، اوره (که یک ماده سمی است) و کنون ها اهمیت دوچندانی پیدا می کند. اگر با خوردن موادغذایی بیشتر قصد افزودن بر حجم و وزن خود را دارید پس به آب بیشتری برای کمک به عملکرد بهتر کلیه ها نیازمند می باشید. 
3 ) آب به متابولیزه کردن چربی کمک می کند: بدون آب کافی کلیه ها نمی توانند به درستی کار کنند و زمانی که این اتفاق بیفتد بخشی از فشار به کبد منتقل می شود کبد برای تولید انرژی چربی های ذخیره شده را متابولیزه می نماید حال اگر کبد بخواهد قسمتی از وظایف کلیه ها را انجام دهد چربی کمتری می سازند. علاوه بر این یکی از مزایای دیگر آب کاهش احساس گرسنگی می باشد. 
4 ) آن تجمع مایعات زیرپوسی را کاهش می دهد: خلاف باور عمومی نوشیدن آب در واقع به خروج آب اضافه از بدن کمک می کند هنگامی که بدن با کمبود آب مواجه شود به صورت درونی احساس خطر می کند و شروع به ذخیره آب می کند این آب در فضاهای بین سلولی ذخیره می گردد. در کلام دیگر پوست ظاهر نرم و پف کرده ای پیدا می کند.
5 ) آب عملکرد بدن را در شرایط نرمال حفظ می کند: وقتی میزان آب کم باشد بدن شروع به دزدیدن آب از گل هایی همچون روده می کند. وقتی این اتفاق می افتد فرد دچار نفخ می شود. یکی از فواید دیگر آب بالا بردن راندمان هضم غذا می باشد. این مسئله به خصوص در دورانی که قرار است روزانه بیش از   4000   کالری مصرف شود، اهمیت به سزایی دارد.
6 ) آب برای آن دسته از افراد که زیاد نمک می خورند نیز کارساز است: اگر تجمع آب (مایعات) زیرپوستی به یک مشکل حاد مبدل شده باشد. شاید دلیل آن مصرف نمک بیش از اندازه در رژیم غذایی باشد. هر چه میزان دریافت سدیم بیشتر شود به همان میزان بدن سعی بیشتری در تجمع آن (جهت رقیق ساختن چگالی آن) می نماید. در این شرایط دو راه حل پیش روی خود دارید.
- مصرف نمک را کاهش دهید. 
- میزان آب دریافتی را کاهش دهید. 
7 ) آب کارایی مکمل ها را نیز افزایش می دهد: مکمل هایی همچون کراتین، تا حدودی زیادی با آب کار می کنند. چون که آب را به داخل سلول های عضلانی می کشانند و در نتیجه یک محیط آنابولیک برای رشد را مهیا می سازند. برای اینکه این مهم به نحو احسن انجام شود به آب کافی نیاز می باشد. به علاوه اگر تمرینات سختی را اجرا» می کنید پس به ویتامین ها اصلی نیز نیاز بیشتری پیدا می کنید. خیلی از ویتامین ها محلول در آب می باشند و این آب است که باعث آزاد شدن قدرت موجود در این ویتامین ها می گردد. 
چند لیوان آب بنوشیم؟
اما به راستی چند لیوان آب باید نوشید؟ در سال های اخیر، نوشیدن زیاد آب یکی از رازهای برخورداری از سلامت عنوان شده است. امروزه در هر مجله یا حتی روزنامه ای می توان اخبار یا مقاله هایی با موضوعاتی از قبیل «نوشیدن آب و سلامت»، «آب درمانی» و «کاهش وزن با نوشیدن آب» پیدا کرد. اما آیا واقعا برای سالم ماندن نیاز داریم که روزانه هشت لیوان آب بنوشیم؟ در حدود 75 درصد از وزن بدن انسان را آب تشکیل می دهد. از این میزان، حدود دو سوم در داخل سلول ها قرار گرفته است و بقیه در فضای بین سلول ها و داخل خون. آب محیط مناسبی برای فعل و انفعالات شیمیایی فراهم می کند. مواد غذایی در آب حل و منتقل می شوند. آب کمک می کند که دمای بدن از طریق تعریق متعادل شود. حدود دو درصد کاهش آب خارج سلولی باعث افت سطح انرژی تا بیست درصد می شود. این مثال تا حدود زیادی اهمیت آب را برای بدن نشان می دهد. آب یکی از ضروری ترین نیازهای انسان برای ادامه حیات است. اگر از آب محروم شویم، فقط سه روز قادر به ادامه زندگی هستیم، درصورتی که بدون غذا می توانیم در حدود سه هفته زنده بمانیم. در شرایط محرومیت از آب، بدن حداکثر تلاش خود را می کند تا آب باقی مانده را حفظ کند. در نتیجه، اگر فردی در دمای طبیعی باشد و فعالیت شدید هم نداشته باشد، ممکن است که بیشتر از سه روز و حتی تا یک هفته هم زنده بماند. اهمیت مصرف صحیح آب به این دلیل است که هیچ منبع ذخیره ای برای این ماده حیاتی در بدن وجود ندارد. 
هشت لیوان آب ضروری نیست
بدن انسان روزانه به طور متوسط در حدود یک تا یک ونیم لیتر آب از دست می دهد. اگر فردی فعالیت بدنی شدیدی داشته باشد و در نتیجه، میزان تعریق و تنفس او بیشتر از حالت طبیعی باشد، مقدار بیشتری آب هم از دست می دهد. بنابراین، ضروری نیست که همیشه، بدون توجه به شرایط، مقدار مشخصی آب بنوشیم. بدن انسان در تنظیم میزان آب بدن بسیار ماهر و دقیق است. اگر به مقدار کافی آب ننوشید، بدن از طریق تغلیظ ادرار از دفع آب بیشتر جلوگیری خواهد کرد. ادرار تیره تر می شود و مغز به شما دستور می دهد که آب بیشتری بنوشید  .  نکته دیگر وجود مقدار زیادی آب در سبزی ها، میوه ها، شیر و آب میوه های مصرفی روزانه است. در نتیجه، بخشی از نیاز روزانه بدن به آب از طریق خوردن این مواد تامین می شود. بنابراین، اغلب افراد نیاز ندارند که حتما روزی هشت لیوان آب بنوشند  .  ژیل گولدبرگ، متخصص تغذیه انجمن تغذیه بریتانیا، می گوید: «متاسفانه مجلات و روزنامه ها این تصور را در ذهن مردم جا انداخته اند که تمام نیاز بدن به آب فقط از طریق نوشیدن آب تامین می شود. اما این گفته هرگز مورد تایید متخصصان تغذیه نیست. این انتخاب به سلیقه فردی و امکانات موجود تغذیه ای بستگی دارد  ».  به اعتقاد متخصصان تغذیه، افرادی که روزانه از گروه های مختلف غذایی استفاده می کنند و مرتبا میوه و سبزیجات تازه می خورند، نیازی به نوشیدن هشت لیوان آب در طول شبانه روز نخواهند داشت. زیرا میزان قابل توجهی آب در مواد مصرفی آنان وجود دارد و در نتیجه، کمتر دچار کم آبی می شوند  .   حداقل آبی که در طول شبانه روز از بدن دفع می شود، 500 میلی لیتر از راه ادرار و 700 میلی لیتر از طریق تنفس و تعریق است. بنابراین، به توصیه پزشکان، برای سالم ماندن باید روزانه حداقل 1/2 لیتر (پنج لیوان) آب بنوشیم. آب ماده ای حیاتی برای بدن انسان است، اما نباید در اینکه روزانه دقیقا هشت لیوان آب بنوشیم وسواس به  خرج دهیم. 
آب و کاهش وزن
البته نوشیدن میزان معقول و صحیح آب به افرادی که قصد کم کردن وزن خود را دارند کمک می کند. ما به طور متوسط،  به  ازای هر 100 کالری دریافتی، در حدود نصف فنجان آب نیاز داریم. نوشیدن آب قبل از غذا باعث فریب خوردن مغز و القای احساس سیری می شود. بدن از غذا انرژی تولید می کند. هنگامی که به  جای خوردن غذا آب نوشیده شود، بدون تولید انرژی یا ذخیره سازی چربی، فرد سیر می شود و آب اضافی هم از بدن دفع خواهد شد بدون آنکه افزایش وزنی ایجاد کند. بنابراین، نوشیدن آب معده را پر می کند و تمایل فرد به مصرف غذا را کاهش می دهد و از این طریق به کاهش وزن کمک می کند. 
-  اگر از آب محروم شویم، فقط سه روز قادر به ادامه زندگی هستیم. 
-  تمام آب مورد نیاز بدن فقط با نوشیدن آب تامین نمی شود.  

/ 0 نظر / 48 بازدید